Direktlänk till inlägg 12 juni 2009

Stå upp för Jesus

Av Marit Blomqvist - 12 juni 2009 15:41

Kommunen lägger munkavle på prästerFår säga ”glad sommar” - men inte uttala någon välsignelsePublicerad: 2009-06-10 16:29 | Uppdaterad: 2009-06-10 16:42

·

Powered by Aitellu"Glad sommar" är okej. Men där någonstans går gränsen för vad en präst får säga till eleverna på Gotland.
Allt enligt ett nytt policydokument.Att Svenska kyrkan haft representanter delaktiga i undervisningen på gotländska Väskinde skola har lett till en häftig lokal debatt under våren.


Kritiken gick ut på att kyrkan tog för mycket plats och inte var förenligt med skollagen där det sägs att undervisningen inte får bedrivas på ett sätt som påverkar eleverna i konfessionell riktning eller utestänger dem.

 Diskussionen har lett till att kommunen formulerat en ny policy.

Grundskolechefen Mats Hanell förklarar för Hela Gotland vad som gäller:-


Oavsett om man är i kyrkan eller inte får prästen gärna hälsa välkommen och önska eleverna ett gott sommarlov. Däremot är det skolan som står för programmet och det får inte vara andaktslikt eller innehålla till exempel någon välsignelse.


Det finns ännu inget förbud mot att ha skolavslutningarna i kyrkan, men många har ändå valt att söka sig till andra lokaler. 


Man blir bara ledsen och upprörd när man läser hur en kommun lägger munkavle på präster.

Jag måste nog säga att då kan man väll hålla skolavslutningen i en annan lokal än att komma till kyrkan och bestämma vad prästerna ska säga eller inte. 

Jag hoppas verkligen att alla präster och pastorer lyder den Herre de tjänar och inte en kommun som försöker lägga munkavel.

Det är väl ingen som har dött av att prästen välsignar kyrkomedlemmarna eller besökarna.Glöm inte bort att barnen till hör Gud, barnen är en gåva till oss.


Grundskolechefen Mats Hanell borde tänka om i sitt handlande med vilken rätt går han rakt mot kyrkan och förbjuder prästen att tala.

Ingen har väll rätt i att hindra barnen att höra Guds ord.

Barnen tillhör Gud och hindra dem inte.

  

Man har tagit bort i grundskolan kristendomsundervisning ska man nu också gå till kyrkan och sätta munkavel på prästen också.

Detta är helt galet och jag hoppas att kyrkan står på Guds ord och står upp för Jesus. Låt ingen sätta munkavel på er. De som inte vill ha med kyrkan och göra kan stå utanför och de som vill gå i kyrkan på en avslutning så gör det.

Det ska väl inte en kommun bestämma eller en skolnämnd. Och jag tror inte att någon dör av  en välsignelse.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marit Blomqvist - 18 november 2009 11:30

                                                                                                            Besök mig gärna på mirre.nu                                                    Skriver
oftast där nuförtiden ...

Av Marit Blomqvist - 17 september 2009 11:26

                              Viktigt   Alla ni som blivit frälsta på min sida är viktigt att ni söker upp en församling eller vet ni ingen församling i er närhet så kanske ni känner en kristen vän så tala med dem. Om inte det heller så ge er t...

Av Marit Blomqvist - 17 september 2009 10:45

Tack Robin för att du hörde av dig. Jag kan inte nå dig på annat sätt än detta. Gud välsigne dig vännen och jag är så glad att du har mött Jesus på min sida. Det uppmuntrar mig till att skriva ännu mer vem Jesus är att han är svaret för vår värld...

Av Marit Blomqvist - 16 september 2009 11:30

Jag frågade Gud vad jag skulle skriva idag och mina tankar gick till ett tv program som gick för ett tag sedan  om en  ung man som hjälpte folk att ta sina liv. Man kunde söka upp honom på olika sätt och få hjälp till detta, alltså han föreslog vilke...

Av Marit Blomqvist - 14 september 2009 14:13

Presentation

Omröstning

Har du blivit tröstad eller fått nytt mod då du besökt min blogg?
 Ja
 Nej
 Har inte tänkt på det

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards